Wg prognoz IDC w 2020 r. Wydatki na transformację cyfrową wzrosną o 10,4%, do 1,3 bln dol. W 2019 r. odnotowano wzrost o 17,9%. Pandemia zmniejszyła dynamikę, ale i tak jest to imponujący wynik.
Dzięki DX możemy efektywnie wykorzystywać rozwiązania oparte na technologiach cyfrowych, dzięki czemu zmieniają się modele biznesowe w firmach, powstają innowacyjne produkty lub usługi oraz wdrażane są nowe metody obsługi klientów. Mamy zatem do czynienia nie tylko z wewnętrzną przemianą przedsiębiorstwa na bardziej innowacyjne, efektywniejsze i skuteczniejsze w działaniu, ale również z oddziaływaniem na świat zewnętrzny, w tym na customer experience. Zmienia również formy pracy, nadaje nowe znaczenie wykorzystywanej technologii.
DX jest zatem szerszym procesem niż sama cyfryzacja procesów, która zasadniczo służy do usprawnienia określonych procesów w przedsiębiorstwie. DX to podejście, w którym wykorzystuje się z całą świadomością i premedytacją potencjał big data, sztucznej inteligencji i roboty, dzięki czemu decyzje, które podejmujemy są oparte o bardziej precyzyjne dane i zwiększają szansę na sukces.
Dzięki transformacji cyfrowej możemy w bardziej precyzyjny sposób planować produkcję, logistykę, personalizować komunikację z klientami, obniżać koszty i przyspieszać czas realizacji procesów.
Szczególnie ważne jest to, że DX daje możliwość bardziej precyzyjnego dostosowania się do potrzeb rynkowych, wykorzystywana jest do predykcji, tak, aby obniżyć ryzyko błędnych decyzji a w zasadzie zwiększać pozycję rynkową przedsiębiorstw.
Jak do wszystkich zmian w przedsiębiorstwie również do DX należy podejść w strategiczny sposób. Samo wykorzystanie sztucznej inteligencji, internetu rzeczy czy przeniesienie zasobów do chmury nie jest transformacją cyfrową. To tylko jeden z pierwszych jej elementów. Początkiem każdej transformacji jest określenie celów strategicznych i zbadanie możliwości (potencjału) firmy.
Do prawidłowego zdefiniowania celów rozwojowych konieczne jest wykonanie analiz strategicznych wewnętrznych i zewnętrznych, czyli podejście typowo strategiczne, z jedną różnicą: analizy muszą być wykonywane przez ekspertów, którzy rozumieją dostępne na rynku rozwiązania cyfrowe i potrafią je połączyć z wiedzą biznesową.
Według Forbes* spośród firm, które nie rozpoczęły transformacji cyfrowej, 59% obawia się, że może być za późno.
W dzisiejszych czasach wygrywa się sprawnością działania, niskimi kosztami i dostarczaniem klientom odpowiednich doznań cyfrowych. Firmy, które przeszły cyfrową transformację przyciągają do siebie lepszej jakości pracowników. To kolejny aspekt, który należy wziąć pod uwagę przy planowaniu DX.
---------------------------
* 100 Stats On DigitalTransformation And Customer Experience, Forbes, Dec 16, 2019100 Stats On DigitalTransformation And Customer Experience, Forbes, Dec 16, 2019