Jak COVID-19 przyspieszył transformację cyfrową przedsiębiorstw?

Monika Ledzion

Follow

Firmy segmentu MŚP to zgodnie z definicją przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 250 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 50 milionów euro, a/lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów euro. Sektor MŚP wPolsce to najliczniejsza grupa przedsiębiorców, na koniec 2019 r. liczba małychi średnich przedsiębiorców w wyniosła 2,1 mln (dane PARP Raport o StanieSektora MSP). Zgodnie z danymi COIG, każdego dnia w Polsce powstaje ok. 1 000przedsiębiorstw. To oznacza, że populacja przedsiębiorców rośnie wykładniczo.

Czy wobec tego  liczebność przekłada się na poziom rozwoju cyfrowego tych organizacji? Czy firmy MSP podążają za trendem digitalizacji?

Zgodnie z opublikowanym w 2019 r. przez PWC raportem „Transformacja cyfrowaw Polsce” jedynie 13% polskich firm wprowadza innowacje technologiczne, co to oznacza w praktyce? Matematyka tej tezy jest prosta „Luka w poziomie digitalizacji technologicznej wynosi ok.1,6 mln przedsiębiorstw segmentu MŚP”.

Jak spojrzymy na szczegółowe dane analityczne dotyczące korzystania technologii, to segment MŚP w Polsce jest jednym z najliczniejszych w Europie, ale jest także dosyć słabo rozwinięty cyfrowo.

Zgodnie z raportem MŚP (PARP)z 2018 r.

•     dostęp do Internetu posiadało 95,6% badanych MŚP

•     67% przedsiębiorstw posiada stronę internetową (głównie do celów wizerunkowych)

•     30,3% przedsiębiorstw korzysta z social mediów

•     11,5% przedsiębiorstw korzysta z chmury obliczeniowej

Jak widać z powyższych danych, polskie MŚP mają bardzo dobre warunki do prowadzenia działalności opartej o gospodarkę cyfrową, ale nie potrafią z niej aktywnie korzystać. Dlaczego tak się dzieje? Przyczyn i powodów jest wiele, są to w większości bariery socjologicznych, niechęć do zmiany, przyjęcie statusu quo, niechęć w podejmowaniu ryzyka biznesowego oraz zaspokajanie bieżących potrzeb finansowych. Te czynniki warunkują nie tylko niski poziomu rozwój biznesu ale także niechęć podążania za rynkiem i trendami.

Zgodnie z raportem DESI (The Digital Economy and Society Index 2019) Polska znajduje się na 4 miejscu od końca w rankingu indeksu gospodarki cyfrowej, dlaczego?

Bo  główne wyzwania dla gospodarki to integracja technologii cyfrowej, w tym w szczególności:

•     Praca z dużymi zbiorami danych

•     Korzystanie z chmury obliczeniowej

•     znikoma obecność na rynkach zagranicznych MŚP prowadzących sprzedaż internetową

Raport DESI rzeczywiście obrazuje poziom używania zaawansowanych technologii i to nie tylko w przedsiębiorstwie, ale także w całej gospodarce. Pomimo częstszego korzystania z połączeń wideo, sieci społecznościowych i zakupów przez Internet, Polska spadła w rankingu, jeśli chodzi o korzystanie z Internetu rok do roku. Utrzymała tę samą pozycję w przypadku integracji technologii cyfrowe,j pomimo znacznej poprawy w zakresie elektronicznej wymiany informacji, korzystania z usług w chmurze i e-fakturowania. Główne wyzwania, które obecnie stoją przed Polską, to wprowadzanie technologii cyfrowych przez przedsiębiorstwa i rozwój cyfrowych usług publicznych

W 2019 r.Raport Konica Minolta pokazał, że najczęstsze wyzwania IT w przedsiębiorstwach to:

•     27% awarie sprzętu

•     24% problemy admin IT

•     24% przestarzałe oprogramowanie

•     23% zagrożenia bezpieczeństwa

•     20% słaby dostęp do internetu

•     20% awarie serwerów.

Reasumując - przedsiębiorstwa patrzą na proces digitalizacji reaktywnie, dopóki nic się nie psuje i działa, a wyniki finansowe dopóki są co najmniej tak samo dobre jak w ubiegłym roku to zmian niebędzie. I tak wyglądała transformacja cyfrowa przedsiębiorstw segmentu MSP do końca 2019r.

Pandemia w 2020r. i zamrożenie większości gospodarek na świecie pokazała, że obecny model biznesowy nie działa i pokazała nowe znaczenie technologii cyfrowej. Te firmy,które posiadały zespoły zdolne do zmiany i szybkiej adaptacji do nowychwarunków pracy oraz miały narzędzia technologiczne pozwalające na prowadzenie działalności, właściwie nie odczuły zmian w funkcjonowaniu biznesu. Narzędzia i rozwiązania dostosowane do pracy zdalnej, umiejętność komunikowania się z rynkiem za pośrednictwem Internetu, sprzedaż w Internecie i robotyzacja procesów okazała się strategią wygrywającą, która w ciągu zaledwie paru tygodniu została doceniona i co najważniejsze, zaakceptowana, przez tysiące przedsiębiorców.  Covid-19 stał się motorem napędowym rozwoju czy dywersyfikacji biznesu, nie CEO, nie departament innowacji, wprowadzając model zarządzania kryzysowego i zmiany w łańcuchu dostaw i relacjach biznesowych.

Tak słabo zbudowane podwaliny do cyfryzacji, negatywnie wpłynęły na te przedsiębiorstwa które do tej pory nie zauważyły konieczności zmiany modelu biznesowego,  dywersyfikacji kanałów komunikacji zklientami czy kanałów sprzedaży. Jeżeli reżim Covid utrzyma się przez kolejne pół roku, to liczba MŚP spadnie i to dramatycznie, bo wsparcie państwa nie utrzyma biznesu, który nie ma świadomości budowania przewag konkurencyjnych, opartych o gospodarkę cyfrową i w porę nie zauważy, że rewolucja cyfrowa stała się faktem.

W tym sprawdzianie konkurencyjności wygrają te firmy, które rozumieją pojęcia budowania przewagi konkurencyjnej, bo świetnie znają swoją konkurencję, potrafią wykorzystać nowe kanały sprzedaży online, bo wiedzą gdzie znajdują się ich klienci i czego poszukują. Zbudują sprzedaż opartą o model omnichannel, który będzie budował trwałą więź z klientem i będzie dywersyfikował sposoby dotarcia do potencjalnych nowych odbiorców. Zbudują system lojalnościowy, który zagwarantuje satysfakcję klienta i utrzymago w realnej relacji. A także  zapewnią komunikację dostosowaną dla swoich „odbiorców”, budując prosty przekaz oparty o język korzyści. Dał także dostęp do zagranicznych rynków, zniknęła bariera granic. Przedsiębiorąca posiadający stronę www, może z powodzeniem wykorzystywać ją w budowaniu relacji i sprzedaży nie tylko w kraju ale także za granicą.

Co dał segmentowi małych i średnich przedsiębiorstw COVID? Świadomość trendu cyfrowego. Już rzadko który świadomy przedsiębiorca będzie go bagatelizował. Ponadto, pokazał jak istotne jest budowanie kompetencji o cyfrowe zasoby, narzędzia i infrastrukturę.

Monika Ledzion

Follow

Digitalizacja polskich przedsiębiorstw to nasza misja. Masz jakieś pytania? Chętnie Ci pomożemy!

Zapytaj o ofertę

W celu przesłania oferty niezbędne jest udzielenie przez Państwa zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych podanych w formularzu. Prosimy więc o zaznaczenie tej opcji. W dowolnym momencie mogą Państwo tę zgodę wycofać. Udzielenie zgody jest dobrowolne, przy czym jej brak uniemożliwi dostarczenie raportu i rekomendacji.

Dziękujemy za zainteresowanie naszą ofertą. Skontaktujemy się Tobą w najbliższym czasie.
Przepraszamy, ale wysłanie formularza nie powiodło się. Spróbuj przesłać ponownie.

W razie problemów zapraszamy do kontaktu bezpośredniego

Więcej od Engave

Blog

"Podaj cegłę, zbudujemy nowy dom…" Czyli kilka słów o zaufaniu.

Wierzymy że waurunkiem koniecznym funkcjonowania biznesu przyszłości są wartości na czele z zaufaniem.

"Podaj cegłę, zbudujemy nowy dom…" Czyli kilka słów o zaufaniu.

Wierzymy że waurunkiem koniecznym funkcjonowania biznesu przyszłości są wartości na czele z zaufaniem.

"Podaj cegłę, zbudujemy nowy dom…" Czyli kilka słów o zaufaniu.

Wierzymy że waurunkiem koniecznym funkcjonowania biznesu przyszłości są wartości na czele z zaufaniem.

"Podaj cegłę, zbudujemy nowy dom…" Czyli kilka słów o zaufaniu.

Wierzymy że waurunkiem koniecznym funkcjonowania biznesu przyszłości są wartości na czele z zaufaniem.

"Podaj cegłę, zbudujemy nowy dom…" Czyli kilka słów o zaufaniu.

Wierzymy że waurunkiem koniecznym funkcjonowania biznesu przyszłości są wartości na czele z zaufaniem.

Blog

Dane to esencja firmy. Jak je chronić?

Musimy postrzegać dane jako strategiczny zasób, do którego trzeba zapewnić dostęp, bezpieczeństwo i zabezpieczenie.

Dane to esencja firmy. Jak je chronić?

Musimy postrzegać dane jako strategiczny zasób, do którego trzeba zapewnić dostęp, bezpieczeństwo i zabezpieczenie.

Dane to esencja firmy. Jak je chronić?

Musimy postrzegać dane jako strategiczny zasób, do którego trzeba zapewnić dostęp, bezpieczeństwo i zabezpieczenie.

Dane to esencja firmy. Jak je chronić?

Musimy postrzegać dane jako strategiczny zasób, do którego trzeba zapewnić dostęp, bezpieczeństwo i zabezpieczenie.

Dane to esencja firmy. Jak je chronić?

Musimy postrzegać dane jako strategiczny zasób, do którego trzeba zapewnić dostęp, bezpieczeństwo i zabezpieczenie.

Blog

Wpływ transformacji cyfrowej na kulturę organizacyjną

Transformacja cyfrowa nie jest tylko technologiczną zmianą w obszarze IT. To całkowita zmiana myślenia.

Wpływ transformacji cyfrowej na kulturę organizacyjną

Transformacja cyfrowa nie jest tylko technologiczną zmianą w obszarze IT. To całkowita zmiana myślenia.

Wpływ transformacji cyfrowej na kulturę organizacyjną

Transformacja cyfrowa nie jest tylko technologiczną zmianą w obszarze IT. To całkowita zmiana myślenia.

Wpływ transformacji cyfrowej na kulturę organizacyjną

Transformacja cyfrowa nie jest tylko technologiczną zmianą w obszarze IT. To całkowita zmiana myślenia.

Wpływ transformacji cyfrowej na kulturę organizacyjną

Transformacja cyfrowa nie jest tylko technologiczną zmianą w obszarze IT. To całkowita zmiana myślenia.

Napisz do nas

W celu przesłania oferty niezbędne jest udzielenie przez Państwa zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych podanych w formularzu. Prosimy więc o zaznaczenie tej opcji. W dowolnym momencie mogą Państwo tę zgodę wycofać. Udzielenie zgody jest dobrowolne, przy czym jej brak uniemożliwi dostarczenie rekomendacji.

Dziękujemy za rejestrację i zapraszamy we wtorek, 26 maja 2020, godz. 15:30-16:30 na prezentację ONLINE
Coś poszło nie tak, spróbuj jeszcze raz