Modelowanie logiki procesów biznesowych zgodnie z BPMN 2.0
Bramki w notacji BPMN to podstawowy mechanizm projektowania i prezentowania logiki przepływu procesu biznesowego.
Ten artykułu przygotowano z myślą o menedżerach sprzedaży i marketingu, którzy widzą wartość w mapowaniu procesów, ale mają problem z przekonaniem do tego Zarządu i/lub dyrektorów finansowych. Równocześnie został on przygotowany w taki sposób, aby częściowo skorzystały z niego również osoby pracujące w innych działach.
Z tego artykułu dowiesz się:
Aby przekonać kogoś do swojej racji, musisz umieć szarpnąć za odpowiednie struny. Zatem nawet jeśli przygotowane przez Ciebie argumenty będą dobre, to i tak wartość każdego z nich będzie subiektywnie oceniana przed odbiorcę. Innymi słowy, to co przemawia do Ciebie, nie musi przekonywać innych. I na odwrót.
Argumentów nie należy liczyć lecz ważyć
Cyceron
Zauważ, że na osoby zarządzające i dyrektorów finansowych zawsze działają argumenty pokazujące działanie, które przyniesie:
Przygotowując argumentacje warto też pamiętać, że występują 2 kierunki motywacji. Pierwszy to chęć uniknięcia czegoś, co już wystąpiło w przeszłości lub istnieje ogromne ryzyko, że wystąpi w przyszłości. Drugi to chęć osiągnięcia czegoś w przyszłości.
Należy to bezwzględnie podkreślić, mapowanie samo w sobie nie rozwiązuje problemów. Mapowanie procesów dostarcza informacji, na podstawie których Zarządzający może podjąć działania wymagające akcji naprawczej lub doskonalenia. Innymi słowy, mapowanie procesów w dziale sprzedaży to rzetelnie przygotowany punkt wyjścia do rozważań nt.:
Dokładnie przygotowane diagramy-mapy i karty procesów to nic innego jak baza dla rozmowy o zmianach. Baza, która zbiera i porządkuje fakty. Baza, która ucina dyskusje o subiektywnych odczuciach i wszelkiego typach „wydajmisiach” (wydaje mi się).
Pamiętaj!
To, ile firma może zaoszczędzić lub zyskać, zależy od typów i skali problemów, jakie uda się zaobserwować w czasie przeprowadzania mapowania procesów oraz (przede wszystkim!) od wdrożonych działań naprawczych.
Poniżej przygotowaliśmy zbiór korzyści. Na ich bazie możesz opracować silne argumenty przemawiające za mapowaniem procesów sprzedażowych.
Diagram-mapa procesu, poprzez wizualizację przepływów procesu pomaga dostrzec, gdzie i jak można usprawnić analizowany proces. Dział sprzedaży będzie pracować wydajniej, gdy analizując mapy procesów, zdecydujesz się zoptymalizować je na przykład poprzez:
1. wdrożenie automatyzacji prostych czynności i wykorzystanie uwolnionych zasobów do innych, bardziej złożonych zadań
2. dostosowywanie procesu do najlepszego sprzedawcy, co może „podciągnąć” wyniki sprzedaży pozostałych handlowców
3. optymalizację procesu kontroli sprzedaży i procedur naprawczych w przypadkach, gdy coś poszło nie tak
4. standaryzację niektórych czynności, aby zmniejszyć liczbę popełnianych błędów
Analiza procesów (mapowanie i opis) pomaga uświadomić sobie jakie funkcje musi mieć CRM i jakie dane przetwarzać. Dzięki temu:
1. łatwiej stworzysz zapytanie ofertowe
2. testując CRM świadomie sprawdzisz obecność i działanie potrzebnych Ci funkcji
3. będziesz wiedzieć kto powinien korzystać z systemu
4. decyzję zakupową podejmiesz z większą pewnością, że jest ona dobra
Porządne przygotowanie się do wyboru i wdrożenia systemu CRM w firmie jest szalenie ważne. Zwłaszcza że, jak pokazują badania:
- jest to decyzja na lata: aż 52% firm korzysta z systemu CRM powyżej 5 lat,
- dokonanie trafnego wyboru nie jest zadaniem prostym: tylko 26% firm jest w pełni zadowolonych z posiadanego systemu CRM [1].
Mapy procesów ułatwiają tworzenie optymalnych lejków sprzedażowych. Czyli takich, dzięki którym:
1. możesz otrzymywać bardziej wartościową informację zwrotną o tym jak przebiega sprzedaż, i które z etapów potrzebują większej uwagi
2. handlowcy w systemie CRM rejestrują wszystko i tylko to, co rzeczywiście potrzeba do efektywnej sprzedaży i zarządzania nią
3. proces sprzedaży przebiega zgodnie z przyjętym, sprawdzonym standardem
Diagramy-mapy uzupełnione o Karty Procesów, zawierające podstawowe informacje o procesie, umożliwiają łatwiejsze podejmowanie decyzji. Wystarczy jeden rzut oka, aby mieć jasny obraz bieżącej sytuacji. Dzięki temu wiesz np.:
Mapowanie ułatwia przygotowanie programu onboardingowego. Dzięki zestawowi Diagram-mapa i Karta Procesu nowy pracownik:
Mapowanie procesów jak każdy projekt, składa się z 3 zasobów: czasu, pieniędzy i zasobów ludzkich.
Aby przybliżyć Państwu wartości, jakie niesie Mapowanie Procesów opracowaliśmy w Engave „próbną” usługę Mapowania Procesów Sprzedażowych. Dzięki niej można szybko i łatwo stwierdzić czy mapowanie procesów jest rozwiązaniem odpowiadającym na potrzeby Twojej organizacji.
[1] Computerworld, System CRM w średnich i dużych przedsiębiorstwach – badanie redakcyjne, 01.2020 r. [PDF, e-book]. Dostęp 27.07.2021 r. https://www.computerworld.pl/whitepaper/3191-Raport-z-badania-Computerworld-System-CRM-w-srednich-i-duzych-przedsiebiorstwach.html
Bramki w notacji BPMN to podstawowy mechanizm projektowania i prezentowania logiki przepływu procesu biznesowego.
Bramki w notacji BPMN to podstawowy mechanizm projektowania i prezentowania logiki przepływu procesu biznesowego.
Bramki w notacji BPMN to podstawowy mechanizm projektowania i prezentowania logiki przepływu procesu biznesowego.
Bramki w notacji BPMN to podstawowy mechanizm projektowania i prezentowania logiki przepływu procesu biznesowego.
Bramki w notacji BPMN to podstawowy mechanizm projektowania i prezentowania logiki przepływu procesu biznesowego.
Poznaj strategie budowania trwałych relacji z klientami, oparte na zaufaniu i personalizacji.
Poznaj strategie budowania trwałych relacji z klientami, oparte na zaufaniu i personalizacji.
Poznaj strategie budowania trwałych relacji z klientami, oparte na zaufaniu i personalizacji.
Poznaj strategie budowania trwałych relacji z klientami, oparte na zaufaniu i personalizacji.
Poznaj strategie budowania trwałych relacji z klientami, oparte na zaufaniu i personalizacji.
Zobacz, jak wybrać właściwą macierz dyskową dla swojej firmy, rozważając potrzeby, dostępne funkcje i możliwości.
Zobacz, jak wybrać właściwą macierz dyskową dla swojej firmy, rozważając potrzeby, dostępne funkcje i możliwości.
Zobacz, jak wybrać właściwą macierz dyskową dla swojej firmy, rozważając potrzeby, dostępne funkcje i możliwości.
Zobacz, jak wybrać właściwą macierz dyskową dla swojej firmy, rozważając potrzeby, dostępne funkcje i możliwości.
Zobacz, jak wybrać właściwą macierz dyskową dla swojej firmy, rozważając potrzeby, dostępne funkcje i możliwości.