Czy o pracy zdalnej powiedziano już wszystko?

Olga Zelent

Follow

Powiedziano bardzo wiele. Ale czy wszystko? Okazuje się, że nigdy w jednym artykule ani w jednym produkcie. Każde opracowanie dotyczy albo sfery rozwiązań IT albo (odrębnie) sfery psychologicznej i zespołowej. W ten sposób pozostajemy sami w jednym lub w drugim aspekcie bez spójnego podejścia. Sedno sprawy tkwi w kompleksowym przygotowaniu firmy do stałej i efektywnej pracy zdalnej, bez pomijania aspektu zespołu, uwarunkowań osobistych jego członków i oczywiście rozwiązań IT: softu i hardware’ u.

Od kilku miesięcy zostaliśmy zmuszeni do zaakceptowania takiej formuły współpracy, niezależnie od tego, czy dobrze czujemy się pracując zdalnie czy potrzebujemy spotkań osobistych. W tej przymusowej i nagłej sytuacji większość firm zaczęła działać chaotycznie i bez planu. Pomimo mijających miesięcy niewiele w tej kwestii się zmieniło zarówno w sferze publicznej jak i w obszarze firm prywatnych.

A przecież każde działanie powinno mieć zidentyfikowany i jasno określony cel. Powinno być strategicznie zaplanowane w sposób zdecydowanie oderwany od tymczasowości sytuacji covidowej. Obserwując rynek wciąż działający niespójnie stworzyliśmy w naszym zespole rozwiązanie strategicznie dobrane do naszych potrzeb. Na jego podstawie i w oparciu o doświadczenie powstała Platforma Pracy Zdalnej.

Mam szczęście współpracy z niesamowitymi ekspertami, kreatywnymi ludźmi i doświadczonymi specjalistami. Dzięki temu zadbaliśmy o każdy aspekt zdalnej i indywidualnej pracy zespołowej. Zastosowaliśmy nie tylko narzędzia IT, zadbaliśmy o cały proces od początku do końca efektywizując dotychczasowe działania. To doświadczenie pracy zdalnej przekładamy również na pracę stacjonarną (pracujemy w modelu, naprzemiennym hybrydowym).

 Stosowane narzędzia mają realizować cele biznesowe i obejmować każdy aspekt działalności firmy, otoczenia rynkowego i pracy samego zespołu. Naszym celem było przygotowanie rozwiązań, które dają możliwość ciągłej i efektywnej pracy zdalnej.

Ważny był też aspekt zapewnienia zarządowi i menedżerom pełnej kontroli zdalnej nad firmą. Nie chcieliśmy się pozbawiać bieżącego monitoringu wskaźników i wykonania planu. Do tego służy nam jeden kompleksowy system – oprogramowanie w chmurze, z dostępem z każdego miejsca na świecie, nawet przy nieco słabszym internecie.

Strategia oraz wdrożona przez nas platforma, daje także możliwość delegowania zadań oraz współpracy zespołowej. Dzięki współdzielonym dokumentom, danym i projektom, nie dublujemy pracy, zapobiegamy też lukom w odpowiedzialności. Każdy większy projekt ma przydzielonego PM - a odpowiedzialnego za dany obszar od A do Z. Co wcale nie oznacza, że mamy kilkunastu project managerów na pokładzie. Każdy z nas przyjmuje na siebie właścicielstwo jakiegoś produktu lub projektu, bierze odpowiedzialność za efekty biznesowe i wykonanie zadania w czasie. Jednocześnie odpowiada za motywację i energię oraz zasoby i narzędzia niezbędne do wykonania danego projektu w zespole, który sam dobiera do współpracy 😊

Oczywiście pamiętamy o bezpieczeństwie danych. Wykorzystujemy do tego nie tylko bezpieczne połączenia, hasła, tokeny itp. Ale także szyfrowanie danych i dokumentów, bezpieczne podpisy elektroniczne, systemy elektroniczne do składania zamówień, ale także rozwiązania prawne, w tym oczywiście w zakresie RODO i bezpieczeństwa oraz tajności danych naszych klientów i partnerów biznesowych. Back up danych to podstawa, która wbrew pozorom wcale nie jest wdrożona w większości firm. W Twojej prawdopodobnie też nie… żyjemy w tym obszarze na poziomie mitów. Najpopularniejszym z nich jest, że Twoja poczta backupuje się sama. Niestety nie. W każdej chwili możesz utracić dane przez błąd ludzki lub atak ransomware’owy (wymuszenie okupu w zamian za odzyskanie danych). Dobra komunikacja przybrała dzisiaj dla nas też nowe znaczenie – jest to już dzisiaj także zestaw narzędzi, które płynnie ze sobą współpracują i wymieniają dane.

Od lat jesteśmy ekspertem w zakresie infrastruktury dzięki czemu pracujemy na najnowocześniejszej, bezpiecznej, i wydajnej infrastrukturze. Niezależnie od tego czy Twoja firma korzysta z własnych serwerów, z rozwiązań chmurowych, czy nie masz jeszcze żadnych zasobów, wybierz konfigurację hadrware’ u, która zapewni Ci co najmniej stałą kontrolę zasobów używanych przez pracowników, administrowanie sprzętem i zdalną możliwość kontroli, gdzie jest Twój sprzęt i jak jest w danym momencie wykorzystywany oraz zabezpieczony.

Kompleksowe podejście, oczywiście oznacza zadbanie o ludzi i ich zadowolenie. A wdrożenie systemu pracy zdalnej jest zmianą, która rodzi problemy, czasami opór. Uwypukla też brak kompetencji w cyfrowym obszarze. I jak każda zmiana wymaga przygotowania, planu i zapewnienia dostępu do wiedzy. Nasz program obejmuje szkolenia techniczne (IT), sprzętowe, systemowe, mentoring,wsparcie motywacyjne oraz ewaluację. I często wiele innych, na których zapotrzebowanie pojawia się już w trakcie procesu.

Poszczególne wdrożenia odbyły się przede wszystkim po solidnej analizie sytuacji bieżącej i zapotrzebowania. Wykorzystaliśmy do tego mapowanie procesów. Oceniliśmy gdzie są nasze słabe punkty. Wzięliśmy pod uwagę realizację strategii i ustalonych wcześniej (czasami zmodyfikowanych ze względu na sytuację) celów biznesowych.

Dosyć kompleksowo, nieprawdaż? A jest to tylko skrócony opis całego procesu jaki sami przeszliśmy i jaki przeprowadzamy u klientów. Pomimo znacznego poziomu szczegółowości proces taki przeprowadzamy bardzo szybko.Często dotykając nawet zmiany modelu sprzedaży. Żyjemy w momencie, w którym zmiana musi dokonać się szybko… i w całym pośpiechu, otoczeniu imperatywów, jest jeden niepomijalny aspekt: ludzie.

Olga Zelent

Follow

Digitalizacja polskich przedsiębiorstw to nasza misja. Masz jakieś pytania? Chętnie Ci pomożemy!

Zapytaj o ofertę

W celu przesłania oferty niezbędne jest udzielenie przez Państwa zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych podanych w formularzu. Prosimy więc o zaznaczenie tej opcji. W dowolnym momencie mogą Państwo tę zgodę wycofać. Udzielenie zgody jest dobrowolne, przy czym jej brak uniemożliwi dostarczenie raportu i rekomendacji.

Dziękujemy za zainteresowanie naszą ofertą. Skontaktujemy się Tobą w najbliższym czasie.
Przepraszamy, ale wysłanie formularza nie powiodło się. Spróbuj przesłać ponownie.

W razie problemów zapraszamy do kontaktu bezpośredniego

Więcej od Engave

Blog

Sprzedaż i Marketing. Odwieczna walka postu z karnawałem

Marketing i sprzedaż to kluczowe obszary firmy. Ścisła współpraca tych działów to szansa na szybką poprawę wyników

Sprzedaż i Marketing. Odwieczna walka postu z karnawałem

Marketing i sprzedaż to kluczowe obszary firmy. Ścisła współpraca tych działów to szansa na szybką poprawę wyników

Sprzedaż i Marketing. Odwieczna walka postu z karnawałem

Marketing i sprzedaż to kluczowe obszary firmy. Ścisła współpraca tych działów to szansa na szybką poprawę wyników

Sprzedaż i Marketing. Odwieczna walka postu z karnawałem

Marketing i sprzedaż to kluczowe obszary firmy. Ścisła współpraca tych działów to szansa na szybką poprawę wyników

Sprzedaż i Marketing. Odwieczna walka postu z karnawałem

Marketing i sprzedaż to kluczowe obszary firmy. Ścisła współpraca tych działów to szansa na szybką poprawę wyników

Blog

Czy musimy się bać sztucznej inteligencji?

Czy musimy się bać sztucznej inteligencji?

Czy musimy się bać sztucznej inteligencji?

Czy musimy się bać sztucznej inteligencji?

Czy musimy się bać sztucznej inteligencji?

Blog

Remarketing w strategii marketingowej dla Twojej firmy - czyli pixel malutki, a tyle może!

Strategia marketingowa Twojej firmy powinna ulec zmianie, uwzględniając w coraz większym stopniu digital marketing.

Remarketing w strategii marketingowej dla Twojej firmy - czyli pixel malutki, a tyle może!

Strategia marketingowa Twojej firmy powinna ulec zmianie, uwzględniając w coraz większym stopniu digital marketing.

Remarketing w strategii marketingowej dla Twojej firmy - czyli pixel malutki, a tyle może!

Strategia marketingowa Twojej firmy powinna ulec zmianie, uwzględniając w coraz większym stopniu digital marketing.

Remarketing w strategii marketingowej dla Twojej firmy - czyli pixel malutki, a tyle może!

Strategia marketingowa Twojej firmy powinna ulec zmianie, uwzględniając w coraz większym stopniu digital marketing.

Remarketing w strategii marketingowej dla Twojej firmy - czyli pixel malutki, a tyle może!

Strategia marketingowa Twojej firmy powinna ulec zmianie, uwzględniając w coraz większym stopniu digital marketing.