Disaster recovery to nie to samo co backup. Dlaczego?

Samo odtworzenie backupu nie zawsze jest równoznaczne z przywróceniem systemów do pracy. Disaster recovery umożliwia szybkie wznowienie działania infrastruktury IT

Engave

Follow

Wszyscy wiedzą, czym jest i po co robi się backup. Jednak nieliczni zdają sobie sprawę, że samo odtworzenie backupu nie zawsze jest równoznaczne z przywróceniem systemów do pracy. To zupełnie inna działka, którą chcąc nie chcąc też trzeba zaplanować.

Co to jest Disaster Recovery?

Disaster Recovery (DR) jest to utrzymanie lub możliwie szybkie wznowienie działania infrastruktury IT w stanie najbardziej zbliżonym do tego sprzed awarii. Aby było to możliwe przygotowuje się Disaster Recovery Plan (DRP), w którym opisuje się procesy i procedury umożliwiające sprawne wykonanie tego zadania.

Tu warto zauważyć, że backup to co innego niż disaster recovery. Pierwszy zabezpiecza nasze dane lub obrazy maszyn, tworząc ich kopię. Drugi zabezpiecza dostęp i odczyt do skopiowanego oryginału. Innymi słowy, przywrócenie systemów informatycznych do działania po awarii nie może zastąpić backupowania. Jest to istotne, ponieważ część klientów dziwi się, gdy muszą ponieść dodatkowe koszty za odtwarzanie kopii przechowywanych w chmurach publicznych.

Więcej o backupie możesz przeczytać w tym artykule.

Całościowo lub częściowo skopiowana infrastruktura informatyczna firmy, może być odtwarzana awaryjnie z 4 rozwiązań:

  • Disaster Recovery Center (DRC) jest dodatkowe centrum danych. Najczęściej oddzielna placówka, która umożliwia przejęcie funkcji centrum podstawowego, w przypadku wystąpienia awarii. Powinno ono być bezpiecznie oddalone geograficznie od pierwszej (w przypadku pożaru, powodzi), posiadające oddzielny tor zasilania i  niezależne łącza internetowe. W tej placówce przechowywane są aktualne backupy z centrum podstawowego.  
    Zapewnia to minimalne ryzyko utraty wykonanych kopii. Możliwe przełączenie jest w czasie od kilku minut. Z racji, że jest to dodatkowa nieruchomość z dodatkową infrastrukturą informatyczną należąca do firmy, koszt utrzymania jest wysoki.
  • Disaster Recovery as a Service (DRasS) to usługa awaryjnego odtwarzania danych u operatora zewnętrznego. Firma nie posiada wtedy własnego DRC, a skopiowane zasoby przechowuje w chmurze. W przypadku wystąpienia awarii w centrum podstawowym centrum zapasowe odtwarza się w infrastrukturze dostawcy usługi. W tym rozwiązaniu czas przełączenia jest tylko nieco dłuższy niż z DRC - rzędu kilkunastu minut. Zaletą DRaaS jest niski koszt tego rozwiązania. Płacimy niewysoki abonament za cykliczny backup i przechowywanie danych, a koszty DR ponosimy wtedy, gdy jest potrzeba uruchomienia centrum zapasowego. Nie płacimy za zakup i utrzymanie infrastruktury IT.
  • Backup tu rozumiany jako nośnik kopii zapasowej, typu dodatkowa szafa z pamięcią masową należąca do firmy, z której można odtworzyć wcześniej zapisane zasoby. Czas przełączenia jest bardzo długi - może dochodzić nawet do kilku dni. Spowodowane jest to tym, że wcześniej należy odtworzyć infrastrukturę IT np. wymienić zepsute serwery. Ryzyko utraty danych jest wysokie, szczególnie gdy nośnik kopii zapasowych jest umieszczony w tym samym centrum danych. Równocześnie jest to najtańsze rozwiązanie.
  • Ostatnim najdroższym rozwiązaniem jest zapewnienie wysokiej dostępności z angielskiego High Availibility (HA). W praktyce jest to utrzymywanie co najmniej 2 takich samych, równolegle działających infrastruktur IT. Praca odbywa się na lustrzanych środowiskach. Gdy jedna ulega awarii, następuje niemal natychmiastowe przełączenie na wersję działającą. Nie ma tu mowy o żadnej utracie danych, bo nie ma tu procedury backupu (tzn. może być, ale jest to dodatkowa usługa).

Więcej na temat audytu infrastruktury IT możesz przeczytać tutaj.

Dlaczego warto mieć Disaster Recovery Plan (DRP)?

Disaster Recovery Plan (DRP) jest to udokumentowany zestaw działań i procedur, których celem jest utrzymanie lub sprawne wznowienie działania infrastruktury IT, która została uszkodzona w wyniku niepożądanych zdarzeń (np. pożaru, powodzi) lub działań ludzkich (np. atak hakerski czy błąd pracownika). Plan awaryjnego odtwarzania danych ma przede wszystkim zmniejszyć ryzyko utraty danych i tym samym zminimalizować czas przestoju firmy.

Jak wynika z raportu1 IBM ponad 52% działań DR wywołują zdarzenia w lokalnym centrum danych. Dokładnie są to w 36,2% - ataki Ransomware i 26,1% - awarie zasilania.

Panika i potężny stres, które doświadcza się w czasie wykrycia awarii, nie należą do najprzyjemniejszych doznań. Wcześnie opracowany DRP pozwala na chłodno podejść do działań związanych z usuwaniem skutków zdarzenia.

Plan działań w przypadku wystąpienia awarii infrastruktury IT powinien być oczywiście dostosowany do organizacji (jej możliwości i skali działania), a także prawdopodobieństwa wystąpienia danego zagrożenia. Taki dokument powinien głównie precyzować:  

  • kadrę, która będzie pracować w ramach zabezpieczania przed awarią i później nad jej usuwaniem
  • identyfikację krytycznych zasobów biznesowych, które wymagają solidnej ochrony
  • działania prewencyjne, czyli wykonywanie, testowanie i optymalizację działań związanych z kopiami zapasowymi
  • ocenę ryzyka wystąpienia poszczególnych niepożądanych zdarzeń i poziom zabezpieczenia przed nimi

Potrzebujesz pomocy w opracowaniu Disaster Recovery dla swojej firmy? Skontaktuj się z nami.

1 Cost of a Data Breach Report 2021

Engave

Follow

Digitalizacja polskich przedsiębiorstw to nasza misja. Masz jakieś pytania? Chętnie Ci pomożemy!

Zapytaj o ofertę

Administratorem Twoich danych osobowych jest Engave S.A. z siedzibą w Warszawie, informacje o zasadach przetwarzania danych dostępne są w Polityce Prywatności.
Każda zgoda może zostać cofnięte w każdym momencie bez wpływu na uprzednie przetwarzanie, poprzez kontakt na: biuro@engave.pl

*Pole wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie naszą ofertą. Skontaktujemy się Tobą w najbliższym czasie.
Przepraszamy, ale wysłanie formularza nie powiodło się. Spróbuj przesłać ponownie.

W razie problemów zapraszamy do kontaktu bezpośredniego

Więcej od Engave

Blog

Replikacja i ochrona danych. Dlaczego Veeam jest naszym najczęstszym wyborem?

Chcąc zapewnić wysoką jakość usług backupowych trzeba trzymać z liderami w branży. A najlepiej z liderem wśród liderów.

Replikacja i ochrona danych. Dlaczego Veeam jest naszym najczęstszym wyborem?

Chcąc zapewnić wysoką jakość usług backupowych trzeba trzymać z liderami w branży. A najlepiej z liderem wśród liderów.

Replikacja i ochrona danych. Dlaczego Veeam jest naszym najczęstszym wyborem?

Chcąc zapewnić wysoką jakość usług backupowych trzeba trzymać z liderami w branży. A najlepiej z liderem wśród liderów.

Replikacja i ochrona danych. Dlaczego Veeam jest naszym najczęstszym wyborem?

Chcąc zapewnić wysoką jakość usług backupowych trzeba trzymać z liderami w branży. A najlepiej z liderem wśród liderów.

Replikacja i ochrona danych. Dlaczego Veeam jest naszym najczęstszym wyborem?

Chcąc zapewnić wysoką jakość usług backupowych trzeba trzymać z liderami w branży. A najlepiej z liderem wśród liderów.

Blog

Poznaj pytanie, które sprawi, że Twój zespół będzie efektywniej realizować cele sprzedażowe.

Aby skutecznie wdrożyć CRM, który będzie pomocny w pracy, trzeba się do tego bardzo dobrze przygotować

Poznaj pytanie, które sprawi, że Twój zespół będzie efektywniej realizować cele sprzedażowe.

Aby skutecznie wdrożyć CRM, który będzie pomocny w pracy, trzeba się do tego bardzo dobrze przygotować

Poznaj pytanie, które sprawi, że Twój zespół będzie efektywniej realizować cele sprzedażowe.

Aby skutecznie wdrożyć CRM, który będzie pomocny w pracy, trzeba się do tego bardzo dobrze przygotować

Poznaj pytanie, które sprawi, że Twój zespół będzie efektywniej realizować cele sprzedażowe.

Aby skutecznie wdrożyć CRM, który będzie pomocny w pracy, trzeba się do tego bardzo dobrze przygotować

Poznaj pytanie, które sprawi, że Twój zespół będzie efektywniej realizować cele sprzedażowe.

Aby skutecznie wdrożyć CRM, który będzie pomocny w pracy, trzeba się do tego bardzo dobrze przygotować

Blog

Dlaczego Twoja organizacja potrzebuje dobrego systemu CRM

Każda firma posiadająca procesy sprzedażowo-marketingowe, powinna jak najszybciej wdrożyć CRM w swojej organizacji.

Dlaczego Twoja organizacja potrzebuje dobrego systemu CRM

Każda firma posiadająca procesy sprzedażowo-marketingowe, powinna jak najszybciej wdrożyć CRM w swojej organizacji.

Dlaczego Twoja organizacja potrzebuje dobrego systemu CRM

Każda firma posiadająca procesy sprzedażowo-marketingowe, powinna jak najszybciej wdrożyć CRM w swojej organizacji.

Dlaczego Twoja organizacja potrzebuje dobrego systemu CRM

Każda firma posiadająca procesy sprzedażowo-marketingowe, powinna jak najszybciej wdrożyć CRM w swojej organizacji.

Dlaczego Twoja organizacja potrzebuje dobrego systemu CRM

Każda firma posiadająca procesy sprzedażowo-marketingowe, powinna jak najszybciej wdrożyć CRM w swojej organizacji.

Informacja Cookies
Na naszej stronie internetowej www.engave.pl wykorzystujemy pliki cookies. Klikając „Akceptuję wszystkie”, wyrażasz zgodę na instalację wszystkich plików cookies oraz przetwarzanie Twoich danych osobowych. Zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie. Administratorem Twoich danych osobowych jest Engave Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, ul. Czarodzieja 16, 03-116 Warszawa. Twoje dane osobowe mogą być także przetwarzane przez strony trzecie.

Klikając „Wyłącznie niezbędne cookies”, umożliwiasz funkcjonowanie strony internetowej. Więcej informacji o przysługujących Ci prawach znajduje się w naszej Polityce Prywatności Serwisu i Polityce Plików Cookies.
Szczegóły
Akceptuj Wszystkie