CRM - trzyliterowy szyfr do zarządzania relacją z Klientem.

CRM - miejsce do którego wracasz po wszystkie informacje o swoim kliencie.

Sylwia Szala

Follow

W swojej 21 letniej karierze handlowca opieram się na jednym, najważniejszym założeniu – nic nie daje tyle wartości, co długotrwała relacja z Klientem.

Wiele razy realizacja targetów, czy też sprostanie sytuacji, w której produkcja w mojej firmie zbliżyła się niebezpiecznie do niepokojącego poziomu, zależało właśnie od tego, czy znajdę zrozumienie po stronie odbiorcy. Piszę tu oczywiście o sytuacjach skrajnych, ale całokształt naszej pracy zależy od wspomnianych relacji.

Otoczenie rynkowe oraz duża dynamika środowiska operacyjnego, wymusza na organizacjach wprowadzanie bardziej efektywnych rozwiązań, zmian procesowych czy też zmian technologicznych. Dla podniesienia efektywności i wydajności pracowników oraz procesów, firmy muszą zacząć je planować i automatyzować - przejść transformację cyfrową, nie zagubiwszy jednocześnie podstawowej wartości jaką jest podtrzymanie i odpowiednie zarządzanie relacjami z Klientem.

Na początku mojej kariery jako sprzedawcy, kołem ratunkowym (a później już podstawowym narzędziem mojej pracy) był trzyliterowy skrót-szyfr – CRM

Dla naszych szefów wartością jaką przedstawia CRM są m.in.

  • Możliwość poprawy warunków finansowych firmy, Dzięki nakładce analitycznej w postaci dashboardu, zarządzający działem sprzedaży bez problemu zanalizują poszczególne działania swoich sprzedawców, oszacują sprzedaż swoich handlowców i ocenią efektywność ich działań.  Zaoszczędzą czas, a ten jest wartością wymierną.
  • Ułatwienie wdrożenia nowych pracowników, CRM pełni funkcję rozległej bazy wiedzy o Klientach oraz wszelkich procesach przebiegających w dziale sprzedaży i marketingu. Nowa osoba znajdzie w nim nie tylko bazę danych teleadresowych, ale pozna Klientów firmy i pełną historię kontaktów (w #Qompana CRM historia jest nieusuwalna). Dowie się o poszczególnych etapach jakim podlegają Leady i Szanse Sprzedaży, bez konieczności angażowania bardziej doświadczonych kolegów. Będzie pracował zgodnie z wcześniej wypracowanymi standardami sprzedażowymi.
  • Przeprowadzenia niezbędnych do utrzymania płynności działań, program jest doskonałym planerem, opartym na wypracowanej taktyce działań na kontakcie. Dzięki zintegrowaniu kalendarzy: CRM oraz Outlooka lub Google nie sposób zapomnieć o jakimkolwiek działaniu lub osobie związanej z danym wydarzeniem. Poprzez wspomniane nie zatrzyma płynnie idącego procesu.

Dla handlowca jest to ogromne ułatwienie w trzymaniu na bieżąco ręki na pulsie. CRM podpowie Ci i przypilnuje abyś nie zapomniał/a o żadnym zaplanowanym działaniu, obietnicy danej klientowi oraz zrobieniu potrzebnych analiz. Dla lepszego zrozumienia lub też przypomnienia podzielę się własnym doświadczeniem z używania aplikacji CRM.


Co to jest CRM i jakie korzyści może przynieść Twojej organizacji jego wdrożenie?

CRM (Customer Relationship Management) to tłumacząc wprost zarządzanie relacjami z klientem. Powszechnie przyjęta definicja głosi, że jest to system informatyczny, który automatyzuje i wspomaga procesy zachodzące między klientem a firmą na różnym etapie procesu nie tylko w trakcie sprzedaży. 

Program, który jest podstawą działań sprzedażowych może znaleźć zastosowanie również w dziale marketingu, będącym głównym źródłem leadów czyli inkubatorem szans sprzedaży. „Dogrzane” leady  mają spore szanse przerodzić się w potencjalnych klientów. Wspomniane oprogramowanie CRM wspiera również pracę działów obsługujących klienta (help desk, magazyn, księgowość), jak również kadry zarządczej (gromadzenie i analizowanie w jednym miejscu całej bazy wiedzy na temat istniejących klientów).

CRM to oprogramowanie, które znajdzie swoje zastosowanie w niemal każdej firmie – małej, średniej, dużej, a także w korporacji. W każdym środowisku, gdzie zachodzi potrzeba zarządzania wiedzą na temat klienta oraz sprzedażą. Gromadząc nie tylko statystyki, ale i wiedzę „miękką” na temat poszczególnych osób po stronie naszego odbiorcy, łatwiej nam jest panować nad właściwym poziomem obsługi oraz, co ważniejsze podnoszeniem jego poziomu. W efekcie końcowym dającym nam pozytywny rezultat, czyli zwiększenie sprzedaży.

Schemat funkcjonalności CRM
Lejek sprzedażowy vs. funkcjonalnosci CRM

Jakie funkcje może pełnić?

Oprogramowanie CRM #Qompana CRM świetnie sprawdzi się przede wszystkim w firmach, w obszarze działów sprzedaży np. Firm produkcyjnych, Wszędzie tam, gdzie wymagany jest kontakt z klientem. Mamy tu do czynienia ze spójnym systemem przetwarzania danych oraz procesów ich dotyczących. CRM może być:

  • bazą danych ze wszystkimi informacjami o klientach, takich jak podstawowe dane adresowe oraz historia kontaktów i sprzedaży. Praca na niej jest ogromnym ułatwieniem w wykonywaniu codziennych obowiązków handlowców poprzez zarządzanie szansami sprzedaży oraz planowanie działań w kalendarzu, jak również doskonałym narzędziem do wdrożenia nowego pracownika działu sprzedaży, nie znającego poszczególnych etapów sprzedaży oraz klientów.
  • supportem w komunikacji z klientem, poprzez przypomnienie o konieczności kontaktu z Klientem po jego zaplanowanie. CRM #Qompana CRM umożliwia również pewne działania automatyczne jak wysłanie maila lub przypomnienia np. o spotkaniu
  • doskonałym dziennym, tygodniowym oraz miesięcznym planerem zadań poszczególnych sekcji i osób. W nim znajdują się zadania wyznaczone przez przełożonych lub samych pracowników na określony termin lub okres czasu.
  • narzędziem wspierającym dla Managera działu sprzedaży – który mając dostęp do kalendarzy i szans sprzedaży może tworzyć raporty dotyczących np. wielkości sprzedaży czy obrotów. 
  • narzędziem do koordynowania zamówień – zwłaszcza jeśli jest odpowiednio skoordynowany z ERP.  Poszczególne informacje są przekazywane do odpowiednich działów (księgowość, magazyn, dział logistyki).

Jaki jest zysk dla firmy i pracownika?

Dla firmy:
  • zwiększenie efektywności pracy poprzez eliminację niepotrzebnych działań - i bezpośrednio wyników sprzedaży
  • możliwość analizy wszelkich danych dotyczących sprzedaży
  • możliwość natychmiastowego wdrożenia nowych pracowników w skondensowanej formie wiedzy
Dla działu sprzedaży:
  • pełna kontrola procesu sprzedażowego na różnych jego etapach
  • szybki dostęp do bazy wiedzy
  • oszczędność czasu wynikająca z wcześniejszego zaplanowania działań
  • szybkie wystawianie dokumentów (oferta, potwierdzenie zamówienia)


Biorąc pod uwagę powyższe niezaprzeczalnym jest, że CRM #Qompana CRM to absolutne „must have” każdej zdigitalizowanej, pragnącej podnosić swoją sprzedaż firmy. Dwadzieścia lat temu, mój starszy kolega, wprowadzający mnie w arkana świata sprzedaży mówił, zerkając spoza siermiężnych segregatorów (a ich kolekcję miał całkiem sporą):

Marzę, by w przyszłości mieć taki jeden czerwony guzik, po naciśnięciu którego pokazywałyby się wszystkie informacje o moim Kliencie…

Szkoda, że jest już na emeryturze, bo jego marzenie to dziś codzienność każdego handlowca pracującego w Customers Relationship Management system. 

Sylwia Szala

Follow

Digitalizacja polskich przedsiębiorstw to nasza misja. Masz jakieś pytania? Chętnie Ci pomożemy!

Zapytaj o ofertę

Administratorem Twoich danych osobowych jest Engave S.A. z siedzibą w Warszawie, informacje o zasadach przetwarzania danych dostępne są w Polityce Prywatności.
Każda zgoda może zostać cofnięte w każdym momencie bez wpływu na uprzednie przetwarzanie, poprzez kontakt na: biuro@engave.pl

*Pole wymagane

Dziękujemy za zainteresowanie naszą ofertą. Skontaktujemy się Tobą w najbliższym czasie.
Przepraszamy, ale wysłanie formularza nie powiodło się. Spróbuj przesłać ponownie.

W razie problemów zapraszamy do kontaktu bezpośredniego

Więcej od Engave

Blog

Disaster recovery to nie to samo co backup. Dlaczego?

Nieliczni zdają sobie sprawę, że samo odtworzenie backupu nie zawsze jest równoznaczne z przywróceniem systemów do pracy

Disaster recovery to nie to samo co backup. Dlaczego?

Nieliczni zdają sobie sprawę, że samo odtworzenie backupu nie zawsze jest równoznaczne z przywróceniem systemów do pracy

Disaster recovery to nie to samo co backup. Dlaczego?

Nieliczni zdają sobie sprawę, że samo odtworzenie backupu nie zawsze jest równoznaczne z przywróceniem systemów do pracy

Disaster recovery to nie to samo co backup. Dlaczego?

Nieliczni zdają sobie sprawę, że samo odtworzenie backupu nie zawsze jest równoznaczne z przywróceniem systemów do pracy

Disaster recovery to nie to samo co backup. Dlaczego?

Nieliczni zdają sobie sprawę, że samo odtworzenie backupu nie zawsze jest równoznaczne z przywróceniem systemów do pracy

Blog

Backup danych firmy. Robić samodzielnie czy outsourcować?

Czym jest usługa backupu danych (BaaS) i jakie są najczęściej popełniane błędy przy samodzielnym backupie danych firmy?

Backup danych firmy. Robić samodzielnie czy outsourcować?

Czym jest usługa backupu danych (BaaS) i jakie są najczęściej popełniane błędy przy samodzielnym backupie danych firmy?

Backup danych firmy. Robić samodzielnie czy outsourcować?

Czym jest usługa backupu danych (BaaS) i jakie są najczęściej popełniane błędy przy samodzielnym backupie danych firmy?

Backup danych firmy. Robić samodzielnie czy outsourcować?

Czym jest usługa backupu danych (BaaS) i jakie są najczęściej popełniane błędy przy samodzielnym backupie danych firmy?

Backup danych firmy. Robić samodzielnie czy outsourcować?

Czym jest usługa backupu danych (BaaS) i jakie są najczęściej popełniane błędy przy samodzielnym backupie danych firmy?

Blog

Chmura publiczna do backupu, czyli wszystko co warto wiedzieć o Engave Cloud

W trosce o kolejne wymówki, dlaczego nie korzystać z usług chmurowych, przygotowaliśmy artykuł o Engave Cloud.

Chmura publiczna do backupu, czyli wszystko co warto wiedzieć o Engave Cloud

W trosce o kolejne wymówki, dlaczego nie korzystać z usług chmurowych, przygotowaliśmy artykuł o Engave Cloud.

Chmura publiczna do backupu, czyli wszystko co warto wiedzieć o Engave Cloud

W trosce o kolejne wymówki, dlaczego nie korzystać z usług chmurowych, przygotowaliśmy artykuł o Engave Cloud.

Chmura publiczna do backupu, czyli wszystko co warto wiedzieć o Engave Cloud

W trosce o kolejne wymówki, dlaczego nie korzystać z usług chmurowych, przygotowaliśmy artykuł o Engave Cloud.

Chmura publiczna do backupu, czyli wszystko co warto wiedzieć o Engave Cloud

W trosce o kolejne wymówki, dlaczego nie korzystać z usług chmurowych, przygotowaliśmy artykuł o Engave Cloud.